Politika

Analizirali smo izborne plakate i slogane: Ko je pogodio, a ko promašio poruku

Početak predizborne kampanje obilježila su prepoznatljiva lica i provjereni slogani na stranačkim plakatima širom Bosne i Hercegovine, a isprobani način marketinškog komuniciranja političkih partija s javnosti nastavit će se tokom cijelog mjeseca do izbora.

No, koliko su kvalitetno političari započeli ovogodišnju predizbornu kampanju?

Odgovor na to pitanje donosimo kroz analize slogana političkih stranaka i predizbornih plakata, a koje smo uradili sa profesorima sa filozofskih fakulteta u Palama i Tuzli Vukom Vučetićem i Enesom Osmančevićem.

Dok politički kandidati na razne načine pokušavaju se dodvoriti svojim potencijalnim biračima, pa i kako navode, jedinstvenim sloganima, struka pak ističe da su oni tradicionalno neinventivni, nezanimljivi i demotivirajući. To ne izostaje ni u ovogodišnjoj predizbornoj kampanji.

“Uprkos izvjesnom napretku u korištenju tehnologije, promotivna politička komunikacija i dalje je u znaku niskog intenziteta interaktivnosti između kandidata na listama i birača. Vizuelni identitet političkih stranaka i dalje je stereotipan. Na plakatima su, uz slogan, i dalje individualni ili grupni portreti stranačkih lidera i kandidata. Već više puta viđeno…”, smatra Osmančević.

On dodaje da za razliku od prethodnih, kada su dominirala obećanja i demonstracija stranačkog jedinstva i snage, ovogodišnji slogani su, manje euforični i obećavajući.

“Među stranačkim liderima u Federaciji BiH slogani su u znaku zabrinutosti za opstanak države, a u manjem bh. entitetu u znaku zabrinutosti za opstanak RS-a. Slogani u RS-u sadrže više emotivnog naboja, nego stranački slogani u Federaciji BiH”, navodi Osmančević.

  • SDA – “Sigurno”

Jedna od najvećih stranaka u BiH je u izbornu kampanju uplovila iskusno poput SNSD-a. Sa sloganom koji glasačima ulijeva sigurnost, naviknutim vizualom na plakatima i odlično osmišljenim plakatom za Bakira Izetbegovića, očigledno je da su se u SDA dobro pripremili za ovaj segment kampanje.

U svojoj analizi za portal Klix.ba profesor Vučetić ističe da je zanimljivo da kandidat SDA za člana Predsjedništva BiH Bakir Izetbegović nastupa sa svojim sloganom “Bakir Izetbegović za predsjednika”.

“Ovakva kampanja predstavlja znak svojevrsne personalizacije politike u kojoj se političar pojavljuje nezavisno od političke infrastrukture. To može da bude dobar marketinški potez imajući u vidu različite afere koje su u posljednjih nekoliko godina pogodile SDA. Svojevrsnim, barem simboličnim distanciranjem od stranke, Izetbegović može dobiti koji politički poen više. Položaj ruke na bilbordu kao da sugeriše da već polaže predsjedničku zakletvu, ali također može da sugeriše lidersku odlučnost”, pojasnio je Vučetić.

Osmančević smatra da je slogan SDA uopćen, apstraktan, nedorečen i nije motivirajući.

“Slogan ne poziva na akciju, ne afirmira neki princip djelovanja, ne izražava neku težnju, ideal. Sama riječ ‘sigurno’ nije dovedena u korelaciju ni sa čim. Možda SDA ovim sloganom želi reći da je njihova pobjeda na ovogodišnjim općim izborima sigurna? Ako je tako, onda je to lozinka, password za odabrane članove stranke, a ne slogan za sve birače. Ili je SDA toliko sigurna u svoje biračko tijelo?”, navodi Osmančević u svojoj analizi.

Vućetić komentarišući slogan SDA dodaje da ova stranka želi poručiti da simbolizuju sigurnost, stabilnost i odgovornost.

  • SDP – “Da svane dan”

Prepoznatljivost je karakteristika i SDP-ovih izbornih plakata s dominantnom stranačkom bojom, izuzev njihovog kandidata za člana Predsjedništva BiH iza kojeg je stalo više stranaka, pa je stoga i pozadina na plakatu nešto neutralnija. Raznolikost u odnosu na druge kandidate čini prefiks “Dr”, koji je Bećirović ponosno dodao ispred imena na plakatu.

Za Osmančevića je SDP-ov slogan svojevrsni pleonazam.

“Šta će drugo svanuti, nego dan? Ne može svanuti noć. Ni ovaj slogan nije motivirajući. Ne potiče ljude na razmišljanje, donošenje odluke, na akciju. Čak potiče na pasivnost, jer dan će svakako svanuti, sasvim neovisno o nama. Osim toga, sličan slogan ‘Sviće’ koristio je SDS u toku predizborne kampanje na prethodnim izborima 2018. godine”, navodi Osmančević.

Vučetić smatra da slogan predstavlja jednu optimističnu poruku s obzirom na to da novi dan uvijek simbolizuje i novi početak.

“Stranka ovim sloganom poručuje biračima da su oni politička partija koja donosi promjene, svježinu, mladost. Možemo reći da je ovo školski primjer slogana jedne opozicione političke partije koja poziva birače na promjene”, rekao je Vučetić.

  • DF i GS – “Za građansku državu”

Demokratska fronta i Željko Komšić dobro znaju šta je njihova politička ideja koja ih je do sada održala u vlasti. U skladu s tim je i ovogodišnji slogan, a profesore smo pitali da analiziraju da li je ovakav pristup dovoljan.

“‘Za građansku državu’ je zapravo slogan koji u potpunosti reflektuje osnovnu političku ideju lidera ove stranke Željka Komšića. Borba za građansku BIH je u posljednjih nekoliko godina vrlo izražena politička ideja vodilja pa je očekivano da slogan izgleda upravo ovako. Međutim, političko koketiranje sa SDA sa jedne strane odnosno udaljavanje od političkih partija ljevice sa druge strane, Komšiću je narušilo imidž principijelnog političara u javnosti. U tom smislu bilo kakve političke poruke i slogani čini se da nisu dovoljno snažni da to isprave”, rekao je Vučetić.

Sličnog mišljenja je i Osmančević koji ističe da slogan ne ostavlja mjesta kalkulacijama u vremenu u kome se vodi borba različitih ideja i koncepata državnog uređenja.

“Time se baca ‘rukavica u lice’ protivnicima koncepta građanske države, ali se istovremeno apelira na mobilizaciju i akciju pobornika ideje građanskog uređenja i afirmacije temeljnog demokratskog principa ‘jedan čovjek – jedan glas'”, dodaje Osmančević.

  • Koalicija Država i Mirsad Hadžikadić – “Vjeruj”

Slogan koalicije je između ostalog i “Red. Rad. Mir.”, no Hadžikadićeve plakate, njihovog kandidata za člana Predsjedništva BiH, “krasi” slogan “Vjeruj”.

“Rekao bih da je slogan ‘Vjeruj’ jedan od promašaja ove predizborne kampanje. Ovim sloganom kao da se poručuje da samo neko čudo može da obezbijedi kvalitetan rezultat ovoj koaliciji na izborima i da birači treba da vjeruju u to kako bi se ono i ostvarilo. Naprosto politička arena nije prostor gdje se dešavaju čuda. Ako želimo da se našalimo možemo reći da ovaj slogan više odgovara nekoj religijskoj organizaciji nego političkoj partiji koja se bori za vlast. Opozicionoj koaliciji nikako ne ide u prilog da svoj politički program baziraju na iracionalnim kategorijama kao što su vjera, nada, snovi i sl. Takva vrsta poruka ne ulijeva dovoljno povjerenja u realnu političku snagu”, kazao je profesor Vučetić.

Slogan “Vjeruj” je prema Osmančevićevoj analizi, također, apstraktan, demotivirajući, pa čak i zbunjujući.

“Vjerovanje je religijski princip, i on stoji nasuprot principu politike kao ‘umjeća laganja’. Koalicija je vjerovatno htjela uspostaviti korelaciju između države i potrebe da se u nju vjeruje, ali to nije učinjeno dovoljno jasno. Osim toga, vjerovanje u državu je potreban, ali ne i dovoljan uvjet. Treba djelovati, boriti se, raditi za državu, a predizborna kampanja je upravo prilika da se odgovori na pitanje – kako?”, nastavlja Osmančević.

  • Narod i pravda – “I zemlja i ljudi – država” i “Povjerenje”

Na državnom i kantonalnim nivoima slogan ove stranke je “I zemlja i ljudi – država”, a na federalnom “Povjerenje”. Jedan od njihovih plakata vrlo je zanimljiva kopija naslovnice “Time” o najuspješnijim ljudima u svijetu”. Ovaj vizual na neki način šalje i interesantnu poruku o mladim liderima koji izlaze iz mraka i sjedaju za sto u ozbiljnom tonu.

Osim zanimljivih dizajna, Narod i pravda ima i političku himnu koju su objavili ranije, što je popularan način političkog oglašavanja ove godine.

Različitim sloganima za dva nivoa vlasti, Osmančević smatra da Narod i pravda želi ukazati na svoje viđenje ključnih problema – očuvanje BiH i njenog teritorijalnog integriteta te uspostave povjerenja u Federaciji BiH, ali da to može biti problem prilikom prepoznavanja same stranke.

“Dva različita slogana u izbornoj kampanji mogu izazvati problem percepcije i identifikacije jedne stranke sa dva slogana na tri različita nivoa vlasti”, smatra univerzitetski profesor iz Tuzle.

Vučetić poručuje kako je “Povjerenje”, jedan od dva slogana Naroda i pravde, “vrlo važna kategorija u političkoj motivaciji birača, ali i generalno jako skupa riječ u političkom životu”.

“Kao stranci koja se nalazi u uzlaznoj političkoj putanji ne samo u FBiH nego i u čitavoj državi ova poruka je vrlo važna. Sa jedne strane poručuje biračima da mogu imati povjerenja u njih, odnosno da mogu vjerovati njihovim predstavnicima. Izigrano povjerenje teško se vraća, tako da je ovaj dogovor sa narodom zasnovan na povjerenju koje NiP nudi zanimljiv potez. Sa druge strane povjerenje između različitih političkih subjekata u BiH je također na nikad nižim granama od završetka rata. Prema tome ova poruka može biti usmjerena i prema potencijalnim koalicionim partnerima nakon izbora”, rekao je on.

  • Naša stranka – “Naša zemlja”

Naša stranka na ovogodišnjim Općim izborima potencijalnim biračima se nameće sa sloganom “Naša zemlja”. Za razliku od ostalih, ova stranka se nije previše fokusirala na predstavljanje putem izbornih plakata, već je akcentirala promo materijale u vidu cekera, privjesaka za ključeve i olovki, centrirajući naziv političkog subjekta i slogan kojim se vode.

Shodno Osmančevićevoj analizi, naziv Naše stranke i njen slogan “Naša zemlja“ korespondiraju.

“Naglašena je prisvojna zamjenica ‘naša’, i to simbolizira patriotsku posvećenost zemlji. Time i kroz predizborni slogan Naša stranka pokazuje posvećenost svojim temeljnim principima u političkom djelovanju”, navodi Osmančević.

Vučetić navodi da je slogan Naše stranke kvalitetan, jednostavan s pozitivnim prizvukom.

“Slogan Naša zemlja u nazivu ima i naziv stranke pa je slogan vrlo lako pamtljiv i jednostavan, što je jedna od osnovnih karakteristika kvalitetnih slogana. Ovim jednostavnim sloganom se poručuje snažna politička poruka koja poziva na neku vrstu zajedništva, jedinstva, solidarnosti, jednakosti, ali ima prizvuk i nekog otpora. Naša zemlja, ne dam je! Ova ideja zajedništva zapravo u potpunosti odgovara i reflektuje osnovne ideološke principe ove političke stranke”, rekao je on.

  • Savez za bolju budućnost – “Jaka, uspješna, pametna BiH”

Slogan pod kojim djeluje SBB za Osmančevića je nejasan i nemotivirajući, a Vučetić ga je nazvao “jednim od manje kvalitetnih u moru sličnih”.

“Zemlja, odnosno država, kao neživa imenica ne može imati epitet, koji se u ovom sloganu za nju veže – ‘pametna’. Pametni mogu biti ljudi koji u njoj žive. Za kreatora ovog slogana, to se vjerovatno, podrazumijeva. Ali, nije najsretnije formulirano…”, kaže Osmančević.

Radončić se nalazi na predizbornim plakatima SBB-a iako nije ni na jednoj listi, a profesor Vučetić ističe da i sam slogan pokušava reflektovati ličnost lidera partije koji je “jak, pametan i uspješan biznismen”.

“Ovo jedan od klasičnih predizbornih slogana koji se iz godine u godinu ponavljaju i koji ne nudi nikakve originalne ideje i poruke. Ovaj tzv. ‘catch all’ slogan je takav da se u ideološkom smislu gotovo sve političke partije mogu poistovjetiti s njim. U tom kontekstu može se reći da je ovo jedan od manje kvalitetnih slogana koji se pojavio u moru sličnih”, ocijenio je Vučetić.

  • SDS – “Živjećeš bolje”

SDS je svojim sloganom i plakatima još jednom pokazao da ne nudi mnogo. Neprecizan slogan uz neinovativne vizuale teško će privući potrebne glasače.

Radončić se nalazi na predizbornim plakatima SBB-a iako nije ni na jednoj listi, a profesor Vučetić ističe da i sam slogan pokušava reflektovati ličnost lidera partije koji je “jak, pametan i uspješan biznismen”.

“Ovo jedan od klasičnih predizbornih slogana koji se iz godine u godinu ponavljaju i koji ne nudi nikakve originalne ideje i poruke. Ovaj tzv. ‘catch all’ slogan je takav da se u ideološkom smislu gotovo sve političke partije mogu poistovjetiti s njim. U tom kontekstu može se reći da je ovo jedan od manje kvalitetnih slogana koji se pojavio u moru sličnih”, ocijenio je Vučetić.

  • SDS – “Živjećeš bolje”

SDS je svojim sloganom i plakatima još jednom pokazao da ne nudi mnogo. Neprecizan slogan uz neinovativne vizuale teško će privući potrebne glasače.

Kako kaže Osmančević, slogan vjerovatno ima intenciju da probudi optimizam i nadu da je moguće “živjeti bolje”.

“Ovaj slogan to imperativno najavljuje. No, ne odgovara na pitanja – kada i kako, a posebno ne na pitanje – šta treba uraditi da bi se živjelo bolje? Kreator slogana možda latentno sugerira da je za bolji život dovoljno glasati za preporučenu stranku. Ali, da li je to baš jasno samo stranačkom članstvu i agitorima, ili je jasno i svim biračima?”, pita se Osmančević.

Vučetić ističe da je za narodnu stranku neobično okretanje ka individualizmu i slanje poruke “Živjećeš bolje” umjesto “Živjećete bolje”, kako im više priliči.

“Slogan s kojim SDS kreće u predizbornu utakmicu poručuje biračima da ova politička partija nudi promjene koje će učiniti njihov život kvalitetnijim. Ipak ono što upada u oči jeste da je poruka upućena nekom pojedincu, a ne kolektivu. SDS kao narodni pokret koji je nastao devedesetih godina čini se da je odlučio da napusti tu ideju kolektivizma i da svoju pažnju usmjerava ka jednom pojedincu”, rekao je on.

  • PDP – “Republika Srpska mora da se brani”

Otkako je kampanja počela možda i najviše pažnje na društvenim mrežama privukao je Photoshop na plakatima PDP-a s obzirom na to da je fotografija Jelene Trivić, a i Branislava Borenovića uređena skoro do neprepoznatljivosti.

No, i PDP-ov slogan privukao je najviše pažnje javnosti od svih slogana, uglavnom zbog negativnog prizvuka neke vrste sukoba. Kako god protumačili njihov slogan, njima će imati pozitivan efekat, bilo riječ o odbrani RS-a od vladajućih ili opasnosti izvana. Međutim, ono što Vučetić ističe jeste da, defanziva ne priliči opoziciji.

“Republika Srpska mora da se brani je defanzivan slogan i kao takav ne priliči jednoj od najvećih opozicioih političkih partija. Opozicija je tu da napada, a ne da brani. Opozicija bi prvo trebala nešto da osvoji da bi onda mogla da brani, pa je u tom kontekstu svojevrsna ‘borba za odbranu’ politički oksimoron, koji je poprilično konfuzan. Drugim riječima ova vrsta slogana više priliči nekoj političkoj partiji koja je na vlasti i koja ima neku vrstu legitimiteta da brani vlast i teritoriju od unutrašnjih i vanjskih neprijatelja”, rekao je on.

Za slogan PDP-a Osmančević kaže da sasvim sigurno ima za cilj da pozove na uzbunu i mobilizira članstvo za odbranu Republike Srpske. Ali, kako naglašava, nije jasno od koga se mora braniti, ko je napada, kako se braniti, ko će je braniti?

  • SNSD – “Jer volimo Srpsku”

SNSD, baš kao i mnoge druge partije “pucaju” na provjerene slogane i vizuale, a na plakatima pored trobojke imaju i goluba što sve Vučetića asocira na posljednju kampanju Aleksandra Vučića.

Vučetić ističe da je opozicija vrlo nepažljivim izborom slogana zapravo olakšala posao SNSD-u koji “sigurnim utabanim stazama nastavlja sa produkcijom političkih parola koje se iz izbora u izbore praktično i jednostavno nadovezuju jedan na drugi”.

“Ove godine to je slogan ‘Jer volimo Srpsku’ uz stilizovanog goluba koji simbolizuje mir. Stiče se utisak da se ova stranka oslanja na kampanju koju je imao predsjednik Srbije Aleksandar Vučić koji je također kao jednu od centralnih ideja imao mir i stabilnost. Sve u svemu poruke nisu pretjerano inovativne niti originalne, ali opet su vrlo jasne i jednostavne. Reklo bi se da slično kao i SDA ni SNSD ne umire od ljepote političkih slogana, nego se drži provjerenih metoda.

Sličnost slogana sa već postojećim, prepoznao je i profesor Osmančević.

“Slogan SNSD-a ‘Jer volimo Srpsku’ je nespretno prepisan propagandni slogan kompanije Deichmann od prije osam godina ‘Jer volimo cipele!’ Da li je autoru ovog SNSD-ovog slogana ponestalo kreativnosti ili je nesvjesno posegnuo za tuđim sloganom koji se još koristi u ekonomsko-propagandnom oglašavanju? Nećemo nagađati”, rekao je on.

  • HDZ – “Zajedništvom do pobjede”

Osmančević je također analizirao i slogan HDZ-a “Zajedništvom do pobjede” za koji navodi da je jedna u nizu političkih parola koju čelnici ove stranke koriste svakodnevno, i to godinama unazad.

On vjeruje da postoji velika vjerovatnoća da će se ovaj slogan utopiti u moru političkih fraza, no Vučetić ipak vjeruje da je riječ o referendumskoj političkoj poruci koja bi mogla čak i da im generiše više glasača.

“Sloganom ‘Zajedništvom do pobjede’ HDZ poručuje svim Hrvatima bez obzira kojoj stranci pripadaju ili koju stranku simpatišu da je vrijeme da se okupe oko zajedničkog kandidata u cilju pobjede za hrvtskog člana Predsjedništva. Prema tome ovaj slogan je više od toga, i predstavlja političku poruku koja ima svojevrsni referendumski karakter. S obzirom na političke okolnosti i na način na koji je organizovana ova poruka, cijenim da može imati uticaj na veću izlaznost hrvatskog biračkog tijela na izbore”, zaključio je Vučetić.

Izvor:Klix

Povezani članci

Bećirović: Donošenje odluke Christiana Schmidta mora biti zaustavljeno

Urednik Portala

VISOKI PREDSTAVNIK CHRISTIAN SCHMIDT: IZBORI U BIH ĆE SE ODRŽATI U JESEN 2022. GODINE

Urednik Portala

Novalić: Izvozimo drvo, uvozimo hranu, nafte nemamo ni litar, penzije rastu

Urednik Portala